Fraud Blocker

מרפאה אורתופדית
ד"ר יוסף בלאט M.D

כאבי גב – דגלים אדומים

כאבי גב - דגלים אדומים

תוכן עניינים

בהערכה גסה אפשר לומר כי למעלה משמונים אחוז מהאוכלוסייה יחוו לפחות פעם אחת בחייהם כאבים בגב העליון. בשל השכיחות הרבה של כאבי הגב ובשל העובדה כי רוב כאבי הגב חולפים כעבור מספר ימים עד שבועות ללא התערבות רפואית, קיימת נטייה לזלזל בכאבי הגב ולא לרוץ מיד לרופא, אך לעתים כאבי גב הם הרבה יותר משריר תפוס הגורם לכאבים זמניים, יש מספר דגלים אדומים אשר צריכים להדליק  נורה אדומה ולמהר להזמין תור אצל רופא אורתופד.

דגלים אדומים זהו מונח מתחום הרפואה, מונח אשר בא לתאר מצב שבו התסמינים של המחלה מעידים בסבירות גבוהה כי התסמין הוא קצה הקרחון של בעיה רפואית הדורשת טיפול מידי. אמנם לא כל דגל אדום מסתיים באבחון של מחלה קשה, אך תמיד עדיף להגיע אל הרופא ולשמוע שהבעיה אינה חמורה מאשר להמתין עד אשר בעיה קלה עלולה להיהפך לבעיה חמורה.

סובלים מכאבי גב עליון אשר מטרידים ומעיבים על איכות החיים שלכם, אל תדחו את הביקור אצל הרופא בשל הסבל ובשל הנזק העלול להיגרם לגב. פנו אל אורתופד מומחה אשר ימליץ לכם על הטיפול הנכון, יקל על הכאבים וימנע נזקים בלתי הפיכים לגב העליון.

מחפשים רופא אורתופד מקצועי ומומלץ, צרו קשר עם ד"ר יוסף בלאט. 

ד"ר יוסף בלאט הוא רופא מומחה בתחום האורתופדיה שצבר למעלה משלושים שנות ניסיון בתחום. ד"ר בלאט המתמחה בכאבי גב ועמוד השדרה. 

צרו קשר, שיחת ייעוץ ללא התחייבות!

כאבי גב עליון - בואו להכיר את מבנה הגב העליון

הגב העליון הוא האזור שבין בסיס הצוואר ועד לקצה התחתון של גבול הצלעות. אזור זה מורכב משתיים עשרה חוליות השייכות לעמוד השדרה, משרירים ומצלעות. החוליות אשר נמצאות בחלק העליון של עמוד השדרה נקראות חוליות בית החזה והן מספקות תמיכה לראש ולכלוב הצלעות.

חוליות החזה מתחברות לצלעות שעוזרות להגן על איברים חיוניים בתוך חלל החזה וגם לשרירים אשר שולטים בשכמות ובזרועות העליונות.

השרירים באזור הגב העליון אחראים על כל התנועות אשר קשורות לזרועות, לכתפיים, לצוואר ולראש. השרירים בגב העליון מאפשרים לנו להזיז את כל האיברים האלו ובנוסף הם גם משמשים לנשימה תקינה ולשמירה על היציבות.

מהם הגורמים לכאבים בגב העליון?

פעילות יתר של שרירי הצוואר והשכמות – כאשר השרירים האלו מכווצים זמן רב מדי או כאשר אנחנו משתמשים בהם בצורה בלתי תקינה, מוגזמת ויוצאת דופן כמו למשל, סחיבה חוזרת של חפצים כבדים, הרמה בדרך לא נכונה של חפצים כבדים התכופפויות חוזרות ונשנות ועוד.

חוסר פעילות והדרך שבה אנו עומדים או יושבים וישנים עלולים לתרום להופעת כאבים בגב העליון בשל גרימת מתח לשרירים בגב העליון העלולה להביא לנוקשות ולכאבים, להתקצרות של חלק מהשרירים או להתארכות של חלק מהם. 

יציבה לא נכונה עלולה לגרום למתח שרירים כרוני ולכאבים. יציבה לא נכונה יכולה להתבטא בישיבה בפרקי זמן ארוכים על יד שולחן, בשימוש במחשב לתקופות ארוכות או מעבודה על פרויקטים הדורשים מאתנו להתכופף או להישען קדימה.

פציעות טראומטיות– פציעות קודמות או פציעות נוכחיות בגב אשר עלולות לפגוע בעמוד השדרה ולהביא לסיבוכים ולכאבים. פציעות בגב העליון הן פציעות שכיחות, הן עלולות להתרחש כתוצאה מתאונה, מפעילות ספורטיבית ועוד. הפציעות עלולות לגרום לדלקות ולנפיחות באזור חוט השדרה המביאות לכאבים.

 גיל – אנשים בגיל מתקדמים נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מכאבי גב עליון.

השמנת יתר היא גורם עיקרי לכאבי גב עליון בשל העומס שהיא מפעילה על עמוד השדרה. השומן סביב הבטן לוחץ על עמוד השדרה ועלול לגרום לדחיסה לכל אורכו, מה שמוביל לכאבים.

עומסי יתר חוזרניים אשר נובעים מיציבה לקויה ומתנאי ארגונומיה לקויים.

מגוון מחלות כמו למשל דלקת פרקים.

כאבי גב עליון יכולים להופיע כתוצאה מהקרנת של כאבים באחד האיברים המרוחקים מהגב כמו מחלה כלייתית, בעיות בדרכי השתן, מחלות ברחם ובשחלות, נזק לעמוד השדרה הצווארי אשר עלול להקרין אל הגב העליון.

לחץ ומתח – מתח הוא אחד הגורמים לבעיות בריאות רבות וביניהן כאבי גב בגב העליון.  המתח גורם למתח שרירים כרוני בצוואר ובכתפיים המוביל לכאבים בגב העליון.

מחלות דיסק ניווניות הן סיבה שכיחה לכאבי גב, גם גב תחתון וגם גב עליון. הדיסקים אשר משמשים ככריות בין החוליות הופכים עם הזמן ליותר דקים ופחות אלסטיים והופכים להיות פחות יעילים במתן ריפוד. תופעה זו מובילה לדחיסה של העצבים ולכאבים.

מהם הדגלים האדומים שצריכים לסמן לנו שיש לפנות לרופא?

  1. ברוב המכריע כאבי הגב הם כאבים שכיחים שאינם מהווים דגל אדום. בדרך כלל כאבים אלו חולפים כעבור מספר שבועות גם ללא טיפול, 

אך ישנם מיעוט מקרים של כאבי גב הנובעים מבעיית בריאות עמוקה וחריפה. כאבים אלו הם הכאבים אשר מייצרים דגלים אדומים,

 כלומר תסמינים שמסייעים לנו לזהות את הבעיה החמורה ומאותתים לנו על הצורך בפנייה דחופה אל הרופא.

 דגלים אדומים עיקריים בכאבי גב

  1. כאבים הנמשכים מעל לשבועיים – כאשר משך הכאבים מתארך מעל שבועיים עד לשלושה שבועות, הכאב אינו חולף, ולהפך לעתים הוא מחמיר, כאבים אלו יכולים להעיד על בעיה רפואית.
  2. כאב עמום וכואב בגב העליון-  כאבים אשר מחמירים כאשר אנחנו מתכופפים, מסובבים את הגב או מבלים זמן ארוך בישיבה או בעמידה.
  3. חוסר תחושה או עקצוץ ברגליים – כאשר לצד כאבי הגב מופיעים תסמינים כמו עקצוץ או חוסר תחושה הם עלולים להעיד על נזק עצבי אשר נגרם כתוצאה מלחץ על העצבים העוברים בעמוד השדרה. לחץ עצבי על עמוד השדרה עלול להתרחש כאשר עמוד השדרה מתעקל יותר מדי ומפעיל לחץ על העצבים או כאשר יש גידול בחוט השדרה או בחוליות אשר לוחץ על העצבים.
  4. איבוד השליטה על הסוגרים ובריחת שתן – הסוגרים אשר ממוקמים בקצה המעי הגס שולטים על מעבר הצואה מהמעי הגס אל פי הטבעת. אובדן שליטה על הסוגרים עלול להעיד על בעיה רפואית. כאשר יש כאבי גב הגורמים לקשיים בפתיחת מעיים זו יכולה להיות אינדיקציה שקיימת בעיה עם הסוגרים כמו נזק לשרירים, בקע ועוד.
  5. כאבי גב שיורדים אל הרגל – כאשר כאבי הגב יורדים אל הרגל הם מאותתים על בעיה רפואית. הגורמים העיקריים של כאבי הגב היורדים אל הרגל הם סיאטיקה, תסמונת פיריפורמיס והיצרות בעמוד השדרה.
  6. סיאטיקה – זו בעיה עצבית הנגרמת על ידי דחיסה של העצב הסיאטי ופוגעת בדרך כלל בצד אחד של הגוף.
  7. תסמונת פיריפורמיס נגרמת על ידי דלקת או גירוי בשריר באזור הישבן, שריר הנקרא שריר הפיריפורמיס.
  8. היצרות בעמוד השדרה נגרמת עקב דלקת פרקים או בעיות ניוון הקשורות לגיל.
  9. קשיים בהטלת שתן – כאשר כאבי הגב מלווים בקשיים בהטלת שתן הם עלולים להעיד על בעיות בריאות כמו אבנים בשלפוחית השתן, הגדלת הערמונית, דלקות בדרכי השתן ואבנים בכליות.
  10. ירידה לא מוסברת במשקל – יש סיבות רבות למה אנחנו עלולים לחוות ירידה בלתי מוסברת במשקל לצד כאבי גב. אחת הסיבות הנפוצות היא מחלת הסרטן. כאשר הכאב מלווה בירידה משמעותית במשל, בחוסר תיאבון, בכאבים המתגברים בשעות הלילה במצב של שכיבה ובהזעה מוגברת יכולים להעיד על גידול כמקור לכאב. סיבות נוספות הן מחלת כליות, אנורקסיה או בעיות בבלוטת התריס.
  11. כאבי בטן – אחת הסיבות הנפוצות לכאבי בטן המגיעים בעקבות כאבי גב היא כאב מופנה.

כאב מופנה זוהי תופעה שבה השורשים של עצב עמוד השדרה משדרים מסרים למוח אשר גורמים להרגיש כאבי בטן.

 סיבות אחרות לכאבי גב הן חסימה במעי הגס או  חסימה במעיים העלולות להתרחש בשל פציעה במעי או גידול.

כאבי גב אשר מלווים בבעיות נוירולוגיות ובחוסר תפקוד מוטורי משמעותי מעידים על לחץ עצבי חמור ומהווים דגל אדום המחייב פנייה מידית אל הרופא. 

12. חום וסחרחורת – כאשר לצד כאבי הגב מופיעים תסמינים של חום וסחרחורת הם עלולים לאותת על דלקת בעמוד השדרה, על זיהום ועוד.

לסיכום,  הדגלים האדומים הנפוצים ביותר הם: תקופת כאב ממושכת, כאבים המקרינים אל הרגליים, עקצוצים או חוסר תחושה ברגל, חום ואיבוד שליטה על הסוגרים.

אם אתם נתקלים באחד מהדגלים האדומים, חשוב לפנות לרופא בהקדם. 

אורטופד לחוות דעת לביטוח לאומי

עלות חוות דעת אורטופדית

בכל הנוגע לבריאות שלנו, במיוחד לנושאים הקשורים לבעיות אורטופדיות, קבלת חוות דעת אורטופדית מקצועית ומנוסה היא חיונית. מומחים לאורטופדיה ממלאים תפקיד מרכזי באבחון, טיפול וייעוץ

קרא עוד »
טיפול אורתופדי לבעיות גב

טיפול אורתופדי לבעיות גב

בעיות גב הן בעיות בריאות נפוצות שיכולות להשפיע על אנשים מכל קשת הגילאים ואורחות החיים. בעיות אלו מקיפות מגוון רחב של מצבים, כולל מתיחות שרירים,

קרא עוד »

שתפו:

לקביעת תור לאורתופד

הדרך המהירה ביותר לקבוע תור היא להתקשר למרפאה

אם תרצו שיחזרו אליכם מהמרפאה אנא השאירו פרטים

שימו לב: ד"ר בלאט מקבל במרפאה במודיעין באופן פרטי בלבד. במידה ואתם מבוטחים בקופ"ח מאוחדת תוכלו לקבוע תור למרפאה בירושלים באמצעות האפליקציה של הקופה או במוקד מאוחדת במספר *3833